ОСОБЛИВОСТІ ТРАВМУВАННЯ ДІТЕЙ ПРИ ЕКСПЛУАТАЦІЇ ЕЛЕКТРИЧНИХ ЗАСОБІВ ПЕРСОНАЛЬНОЇ МОБІЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24061/2413-4260.XV.1.55.2025.21Ключові слова:
транспортна травма; дитячий вік; травма на електричних засобах персональної мобільності; механізм травмування; черепно-мозкова травмаАнотація
Травмування дітей під час експлуатації електричних засобів персональної мобільності є поширеним явищем і тягне за собою ряд соціально-негативних наслідків, таких як фінансове навантаження на лікувальні заклади, інвалідизація, смерть осіб дитячого віку та інші. Тому вивчення особливостей ушкоджень дітей при даному виді травми є дуже важливим, адже отримані результати можуть лягти в основу розробки та впровадження превентивних заходів.
Мета. Встановити структуру дитячої травми та механізм утворення тілесних ушкоджень, отриманих внаслідок травми на електричних засобах персональної мобільності, у дітей різних вікових груп; порівняти особливості травмування дітей внаслідок експлуатації електросамокатів, гіроскутерів та електровелосипедів; встановити зв'язок між наявністю базових засобів захисту та проявом травми.
Матеріали і методи дослідження. У дослідженні використовувались судово-медичні дані, у тому числі, фоторентгенограми та результати комп’ютерної томографії, отримані з карт стаціонарних хворих із КНП "Івано-Франківська Обласна дитяча клінічна лікарня ІФ ОР" та під час проведення судово-медичної експертизи дітей, котрі травмувалися внаслідок експлуатації електричних засобів персональної мобільності, Івано-Франківського обласного бюро судово-медичної експертизи стосовно 50-ти осіб віком від 4 до 18 років.
Результати дослідження. Встановлено, що черепно-мозкова травма у 72,0% від загальної кількості випадків травмування, зустрічалася при експлуатації електричного самокату. У випадку травмування на гіроборді частота прояву черепно-мозкової травми становила 24,0%, а для травмування на електричному велосипеді – 3,0%; травма шиї: у випадках травмування на електричному самокаті частота її прояву становила 75,0%, у випадку травмування на гіроборді – 25,0% та зовсім не зустрічалася при травмуванні на електричному велосипеді; травма верхніх кінцівок: 45,0% випадків зустрічалося у випадку травмування на електросамокаті, 48,0%, у випадку травмування на гіроборді та 6,0% на електровелосипеді; травма нижніх кінцівок: 56,0% випадків зустрічалося у випадку травмування на електросамокаті; 37,0%, у випадку травмування на гіроборді та 5% на електровелосипеді; травма грудної клітки: 75,0% випадків зустрічалося у випадку травмування на електровелосипеді; 20,0%, у випадку травмування на гіроборді та 5,0% електросамокаті. Істотно на частоту виникнення тілесних ушкоджень у дітей впливало відсутність базових засобів захисту.
Висновки. Результатом проведеної робити стало встановлення структури дитячої травми, пов’язаної із експлуатацією електричних засобів персональної мобільності. Досліджено, що відсутність базових засобів захисту істотно впливає на частоту травмування дітей різних вікових груп.
Посилання
McGalliard R, Hallam K, Townley S, Messahel S, Durand CL. Two-year paediatric trauma centre analysis of electric scooter injuries. Arch Dis Child. 2022;107(11):1061-2. DOI:10.1136/archdischild-2022-324213 PMID: 36261151
Zakeri BS, Fox-Good CG, Nair M, Jaworski HM, Froehle AW. Orthopedic injuries due to hoverboard use, reported in the NEISS database, 2015-2022. Injury [Internet]. 2024[cited 2025 Jan 25];55(11):111769. Available from: https://www.injuryjournal.com/article/S0020-1383(24)00475-3/abstract DOI: 10.1016/j.injury.2024.111769 PMID: 39137476
Burford KG, Itzkowitz NG, Rundle AG, DiMaggio C, Mooney SJ. The burden of injuries associated with E-bikes, powered scooters, hoverboards, and bicycles in the United States: 2019‒2022. Am J Public Health. 2024;114(12):1365-74. DOI: 10.2105/AJPH.2024.307820 PMID: 39265126; PMCID: PMC11540957
Kotsiubynska YZ, Kozan NM, Voloshynovych VM, Zelenchuk GM, Chadiuk VO. Paediatric trauma related with electric micro-mobility devices (review). Problems of Forensic Sciences. 2023;(133):67–79. DOI: 10.4467/12307483pfs.23.001.17811
Popescu C-M, Marina V, Popescu F, Oprea A. Electric scooter falls: The 2023-2024 experience in the clinical emergency children’s hospital in galați. Clin Pract. 2024;14(5):1818-26. DOI: 10.3390/clinpract14050145 PMID: 39311295; PMCID: PMC11417887
Lee HN, Park JW, Jung JY, Kim DK, Kwak YH, Hwang S, et al. Unpowered scooter injuries in children and risk factors for traumatic brain injuries: An 8-year cross-sectional study using a national registry in South Korea. Injury [Internet]. 2024[cited 2025 Jan 25];55(1):111197. Available from: https://www.injuryjournal.com/article/S0020-1383(23)00914-2/abstract DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.injury.2023.111197 PMID: 38007295
Ahluwalia R, Grainger C, Coffey D, Malhotra P-S, Sommerville C, Tan PS, et al. The e-scooter pandemic at a UK Major Trauma Centre: A cost-based cohort analysis of injury presentation and treatment. Surgeon. 2023;21(4):256–62. DOI: 10.1016/j.surge.2022.07.001 PMID: 35989215
Demir N, Dokur M, Agdoğan Ö, Koc S, Karadağ M, Dokur İF. Electric scooters as a silent source of danger in increasing use among young people: a single-center in-depth accident analysis. Ulus Travma Acil Cerrahi Derg. 2023;29(5):596-604. DOI:10.14744/tjtes.2023.15507 PMID: 37145052; PMCID: PMC10277324
Kim S-J, Lee D-W. Epidemiology of fractures following electric scooter injury. Indian J Orthop. 2023;57(6):818-26. DOI:10.1007/s43465-023-00862-1 PMID: 37214358; PMCID: PMC10192486
McKay W, Kerscher W, Riaz M, Mason A. Neurosurgical consequences of e-scooter use: Strategies to prevent neurological injury. Neurotrauma Rep. 2023;4(1):218-24. DOI:10.1089/neur.2022.0073 PMID: 37095857; PMCID: PMC10122265
Cittadini F, Aulino G, Petrucci M, Valentini S, Covino M. Electric scooter-related accidents: a possible protective effect of helmet use on the head injury severity. Forensic Sci Med Pathol. 2023;19(3):319-24. DOI: 10.1007/s12024-022-00546-6 PMID: 36331707; PMCID: PMC9638347
Hirsch S, Wang T, Mann S. Impact of modern recreational conveyances on rates of pediatric craniofacial fractures. Laryngoscope Investig Otolaryngol [Internet]. 2024[cited 2025 Jan 25];9(3):e1269. Available from: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11181127/pdf/LIO2-9-e1269.pdf DOI:10.1002/lio2.1269 PMID: 38887704; PMCID: PMC11181127
Navarro SM, Vakayil VR, Solaiman RH, Keil EJ, Cohen MW, Spartz EJ, et al. Risk of hospital admission related to scooter trauma injuries: a national emergency room database study. BMC Emerg Med [Internet]. 2022[cited 2025 Jan 25];22(1):150. Available from: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9438147/pdf/12873_2022_Article_711.pdf DOI:10.1186/s12873-022-00711-8 PMID: 36050639; PMCID: PMC9438147
Morgan C, Morgan R, Dela Cruz NJMV, Ng Man Sun S, Sarraf KM. Pediatric electric scooter injuries in the UK: Case series and review of literature. Traffic Inj Prev. 2022;23(6):369-71. DOI:10.1080/15389588.2022.2084540 PMID: 35687112
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Критерії авторського права, форми участі та авторства
Кожен автор повинен був взяти участь в роботі, щоб взяти на себе відповідальність за відповідні частини змісту статті. Один або кілька авторів повинні нести відповідальність в цілому за поданий для публікації матеріал - від моменту подачі до публікації статті. Авторитарний кредит повинен грунтуватися на наступному:
- істотність частини вклада в концепцію і дизайн, отри-мання даних або в аналіз і інтерпретацію результатів дослідження;
- написання статті або критичний розгляд важливості її інтелектуального змісту;
- остаточне твердження версії статті для публікації.
Автори також повинні підтвердити, що рукопис є дійсним викладенням матеріалів роботи і що ні цей рукопис, ні інші, які мають по суті аналогічний контент під їх авторством, не були опубліковані та не розглядаються для публікації в інших виданнях.
Автори рукописів, що повідомляють вихідні дані або систематичні огляди, повинні надавати доступ до заяви даних щонайменше від одного автора, частіше основного. Якщо потрібно, автори повинні бути готові надати дані і повинні бути готові в повній мірі співпрацювати в отриманні та наданні даних, на підставі яких проводиться оцінка та рецензування рукописи редактором / членами редколегії журналу.
Роль відповідального учасника.
Основний автор (або призначений відповідальний автор) буде виступати від імені всіх співавторів статті в якості основного кореспондента при листуванні з редакцією під час процесу її подання та розгляду. Якщо рукопис буде прийнята, відповідальний автор перегляне відредагований машинописний текст і зауваження рецензентів, прийме остаточне рішення щодо корекції і можливості публікації представленої рукописи в засобах масової інформації, федеральних агентствах і базах даних. Він також буде ідентифікований як відповідальний автор в опублікованій статті. Відповідальний автор несе відповідальність за подтверждленіе остаточного варіанта рукопису. Відповідальний автор несе також відповідальність за те, щоб інформація про конфлікти інтересів, була точною, актуальною і відповідала даним, наданим кожним співавтором.Відповідальний автор повинен підписати форму авторства, що підтверджує, що всі особи, які внесли істотний внесок, ідентифіковані як автори і що отримано письмовий дозвіл від кожного учасника щодо публікації представленої рукописи.