ОСОБЛИВОСТІ ТРАВМУВАННЯ ДІТЕЙ ПРИ ЕКСПЛУАТАЦІЇ ЕЛЕКТРИЧНИХ ЗАСОБІВ ПЕРСОНАЛЬНОЇ МОБІЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-4260.XV.1.55.2025.21

Ключові слова:

транспортна травма; дитячий вік; травма на електричних засобах персональної мобільності; механізм травмування; черепно-мозкова травма

Анотація

Травмування дітей під час експлуатації електричних засобів персональної мобільності є поширеним явищем і тягне за собою ряд соціально-негативних наслідків, таких як фінансове навантаження на лікувальні заклади, інвалідизація, смерть осіб дитячого віку та інші. Тому вивчення особливостей ушкоджень дітей при даному виді травми є дуже важливим, адже отримані результати можуть лягти в основу розробки та впровадження превентивних заходів.

Мета. Встановити структуру дитячої травми та механізм утворення тілесних ушкоджень, отриманих внаслідок травми на електричних засобах персональної мобільності, у дітей різних вікових груп; порівняти особливості травмування дітей внаслідок експлуатації електросамокатів, гіроскутерів та електровелосипедів; встановити зв'язок між наявністю базових засобів захисту та проявом травми.

Матеріали і методи дослідження. У дослідженні використовувались судово-медичні дані, у тому числі, фоторентгенограми та результати комп’ютерної томографії, отримані з карт стаціонарних хворих із КНП "Івано-Франківська Обласна дитяча клінічна лікарня ІФ ОР" та під час проведення судово-медичної експертизи дітей, котрі травмувалися внаслідок експлуатації електричних засобів персональної мобільності, Івано-Франківського обласного бюро судово-медичної експертизи стосовно 50-ти осіб віком від 4 до 18 років.

Результати дослідження. Встановлено, що черепно-мозкова травма у 72,0% від загальної кількості випадків травмування, зустрічалася при експлуатації електричного самокату. У випадку травмування на гіроборді частота прояву черепно-мозкової травми становила 24,0%, а для травмування на електричному велосипеді – 3,0%; травма шиї: у випадках травмування на електричному самокаті частота її прояву становила 75,0%, у випадку травмування на гіроборді – 25,0% та зовсім не зустрічалася при травмуванні на електричному велосипеді; травма верхніх кінцівок: 45,0% випадків зустрічалося у випадку травмування на електросамокаті, 48,0%, у випадку травмування на гіроборді та 6,0% на електровелосипеді; травма нижніх кінцівок: 56,0% випадків зустрічалося у випадку травмування на електросамокаті; 37,0%, у випадку травмування на гіроборді та 5% на електровелосипеді; травма грудної клітки: 75,0% випадків зустрічалося у випадку травмування на електровелосипеді; 20,0%, у випадку травмування на гіроборді та 5,0% електросамокаті. Істотно на частоту виникнення тілесних ушкоджень у дітей впливало відсутність базових засобів захисту.

Висновки. Результатом проведеної робити стало встановлення структури дитячої травми, пов’язаної із експлуатацією електричних засобів персональної мобільності. Досліджено, що відсутність базових засобів захисту істотно впливає на частоту травмування дітей різних вікових груп.

Посилання

McGalliard R, Hallam K, Townley S, Messahel S, Durand CL. Two-year paediatric trauma centre analysis of electric scooter injuries. Arch Dis Child. 2022;107(11):1061-2. DOI:10.1136/archdischild-2022-324213 PMID: 36261151

Zakeri BS, Fox-Good CG, Nair M, Jaworski HM, Froehle AW. Orthopedic injuries due to hoverboard use, reported in the NEISS database, 2015-2022. Injury [Internet]. 2024[cited 2025 Jan 25];55(11):111769. Available from: https://www.injuryjournal.com/article/S0020-1383(24)00475-3/abstract DOI: 10.1016/j.injury.2024.111769 PMID: 39137476

Burford KG, Itzkowitz NG, Rundle AG, DiMaggio C, Mooney SJ. The burden of injuries associated with E-bikes, powered scooters, hoverboards, and bicycles in the United States: 2019‒2022. Am J Public Health. 2024;114(12):1365-74. DOI: 10.2105/AJPH.2024.307820 PMID: 39265126; PMCID: PMC11540957

Kotsiubynska YZ, Kozan NM, Voloshynovych VM, Zelenchuk GM, Chadiuk VO. Paediatric trauma related with electric micro-mobility devices (review). Problems of Forensic Sciences. 2023;(133):67–79. DOI: 10.4467/12307483pfs.23.001.17811

Popescu C-M, Marina V, Popescu F, Oprea A. Electric scooter falls: The 2023-2024 experience in the clinical emergency children’s hospital in galați. Clin Pract. 2024;14(5):1818-26. DOI: 10.3390/clinpract14050145 PMID: 39311295; PMCID: PMC11417887

Lee HN, Park JW, Jung JY, Kim DK, Kwak YH, Hwang S, et al. Unpowered scooter injuries in children and risk factors for traumatic brain injuries: An 8-year cross-sectional study using a national registry in South Korea. Injury [Internet]. 2024[cited 2025 Jan 25];55(1):111197. Available from: https://www.injuryjournal.com/article/S0020-1383(23)00914-2/abstract DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.injury.2023.111197 PMID: 38007295

Ahluwalia R, Grainger C, Coffey D, Malhotra P-S, Sommerville C, Tan PS, et al. The e-scooter pandemic at a UK Major Trauma Centre: A cost-based cohort analysis of injury presentation and treatment. Surgeon. 2023;21(4):256–62. DOI: 10.1016/j.surge.2022.07.001 PMID: 35989215

Demir N, Dokur M, Agdoğan Ö, Koc S, Karadağ M, Dokur İF. Electric scooters as a silent source of danger in increasing use among young people: a single-center in-depth accident analysis. Ulus Travma Acil Cerrahi Derg. 2023;29(5):596-604. DOI:10.14744/tjtes.2023.15507 PMID: 37145052; PMCID: PMC10277324

Kim S-J, Lee D-W. Epidemiology of fractures following electric scooter injury. Indian J Orthop. 2023;57(6):818-26. DOI:10.1007/s43465-023-00862-1 PMID: 37214358; PMCID: PMC10192486

McKay W, Kerscher W, Riaz M, Mason A. Neurosurgical consequences of e-scooter use: Strategies to prevent neurological injury. Neurotrauma Rep. 2023;4(1):218-24. DOI:10.1089/neur.2022.0073 PMID: 37095857; PMCID: PMC10122265

Cittadini F, Aulino G, Petrucci M, Valentini S, Covino M. Electric scooter-related accidents: a possible protective effect of helmet use on the head injury severity. Forensic Sci Med Pathol. 2023;19(3):319-24. DOI: 10.1007/s12024-022-00546-6 PMID: 36331707; PMCID: PMC9638347

Hirsch S, Wang T, Mann S. Impact of modern recreational conveyances on rates of pediatric craniofacial fractures. Laryngoscope Investig Otolaryngol [Internet]. 2024[cited 2025 Jan 25];9(3):e1269. Available from: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11181127/pdf/LIO2-9-e1269.pdf DOI:10.1002/lio2.1269 PMID: 38887704; PMCID: PMC11181127

Navarro SM, Vakayil VR, Solaiman RH, Keil EJ, Cohen MW, Spartz EJ, et al. Risk of hospital admission related to scooter trauma injuries: a national emergency room database study. BMC Emerg Med [Internet]. 2022[cited 2025 Jan 25];22(1):150. Available from: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9438147/pdf/12873_2022_Article_711.pdf DOI:10.1186/s12873-022-00711-8 PMID: 36050639; PMCID: PMC9438147

Morgan C, Morgan R, Dela Cruz NJMV, Ng Man Sun S, Sarraf KM. Pediatric electric scooter injuries in the UK: Case series and review of literature. Traffic Inj Prev. 2022;23(6):369-71. DOI:10.1080/15389588.2022.2084540 PMID: 35687112

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-03

Як цитувати

Коцюбинська, Ю., Козань, Н., Чадюк, В., Котик, Т., Іваськевич, І., & Коцюбинський, А. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ТРАВМУВАННЯ ДІТЕЙ ПРИ ЕКСПЛУАТАЦІЇ ЕЛЕКТРИЧНИХ ЗАСОБІВ ПЕРСОНАЛЬНОЇ МОБІЛЬНОСТІ. Неонатологія, хірургія та перинатальна медицина, 15(1(55), 139–143. https://doi.org/10.24061/2413-4260.XV.1.55.2025.21