ДОСВІД БУКОВИНСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ У ПРОВЕДЕННІ ЗАХОДІВ БЕЗПЕРЕРВНОГО ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ДЛЯ МЕДИЧНОГО ПЕРСОНАЛУ, ЯКИЙ ЗДІЙСНЮЄ НЕОНАТАЛЬНИЙ ТА ПЕДІАТРИЧНИЙ СУПРОВІД В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • А. Бабінцева Буковинський державний медичний університет, Україна
  • Ю. Годованець Буковинський державний медичний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-4260.XIII.2.48.2023.2

Ключові слова:

безперервний професійний розвиток; симуляційна медицина; неонатологія; педіатрія.

Анотація

Безперервне підвищення кваліфікації лікарів та медичних сестер із застосуванням сучасних інструментів навчання є запорукою якості та ефективності неонатологічної та педіатричної допомоги в Україні, особливо враховуючи надзвичайно складні виклики військового часу. Основні засади здійснення безперервного професійного розвитку (БПР) українських медичних та фармацевтичних працівників затверджено постановою Кабінету міністрів України від 14 липня 2021 року № 725 «Положення про систему безперервного професійного розвитку медичних та фармацевтичних працівників».
У статті представлено досвід кафедри педіатрії, неонатології та перинатальної медицини Буковинського державного медичного університету (БДМУ) (завідувач – д.мед.н., професор Нечитайло Ю. М.) у проведенні заходів БПР для медичного персоналу, який здійснює неонатальний та педіатричний супровід в Україні.
На базі кафедри проводяться цикли спеціалізації та стажування за фахом «Неонатологія» та «Дитяча анестезіологія», різноманітні фахові семінари, майстер-класи, симуляційні тренінги та фахові школи. Цільовою групою заходів БПР є лікарі-неонатологи, дитячі анестезіологи, педіатри, дитячі неврологи, лікарі сімейної медицини, екстренної медицини тощо.
Навчальний процес здійснюється на базі Тренінгового центру сучасних технологій перинатальної медицини (керівник – д.мед.н., професор Годованець Ю. Д.), Центру симуляційної медицини та інноваційних технологій COSMIT БДМУ та клінічних базах кафедри. Освітній процес передбачає використання очної та дистанційної форми навчання.
Відповідно до сучасних освітніх вимог та Наказу МОЗ України від 10.11.2022 № 2016 на кафедрі педіатрії, неонатології та перинатальної медицини БДМУ розпочато цикли БПР для фахівців з фаховою передвищою, початковим рівнем (короткий цикл) та першим (бакалаврським) рівнем вищої медичної і фармацевтичної освіти та магістрів з медсестринства.

Посилання

Pro zatverdzhennia Polozhennia pro systemu bezperervnoho profesiinoho rozvytku medychnykh ta farmatsevtychnykh pratsivnykiv [On Approval of the Regulation on the System of Continuous Professional Development of Medical and Pharmaceutical Workers]. Postanova KM Ukrainy vid 14 lypnia 2021 №725 [Internet]. Kyiv: KM Ukrainy; 2021 [tsytovano 2023 Tra 21]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/725-2021-%D0%BF#Text (in Ukrainian).

Pro podal'she udoskonalennia systemy pisliadyplomnoi osvity ta bezperervnoho profesiinoho rozvytku fakhivtsiv z fakhovoiu peredvyschoiu, pochatkovym rivnem (korotkyi tsykl) ta pershym (bakalavrs'kym) rivnem vyschoi medychnoi i farmatsevtychnoi osvity ta mahistriv z medsestrynstva [On further improvement of the system of postgraduate education and continuous professional development of specialists with professional higher, initial (short cycle) and first (bachelor's) level of higher medical and pharmaceutical education and masters in nursing.]. Nakaz MOZ Ukrainy vid 10.11.2022 № 2016 [Internet]. Kyiv: MOZ Ukrainy; 2013 [tsytovano 2023 Tra 21]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0039-23#Text (in Ukrainian).

Marushko RV, Bakhtiiarova DO, Klai SR, Zahorodniuk DM. Deiaki pytannia akredytatsii v ramkakh bezperervnoho profesiinoho rozvytku medychnykh spetsialistiv v Ukraini: mizhnarodnyi dosvid ta vymohy [Some issues on accreditation within framework of continuing professional development of medical specialists in Ukraine: international experience and requirements]. Suchasna pediatriia. Ukraina. 2021;7(119):6-13. doi: 10.15574/SP.2021.119.6 (in Ukrainian).

Volosovets' OP, Ulischenko VV, Karulina YuV, Yemets' OV, Volosovets' TM, Kryvopustov AIa, ta in. Problemni pytannia zaprovadzhennia yakisnoho bezperervnoho profesiinoho ozvytku likariv [Problem issues of introduction of qualitative lifelong professional development of doctors]. Medychna osvita. 2022;1:74-80. doi: 10.11603/m.2414-5998.2022.1.12947 (in Ukrainian).

Tolstanov OK, Krut' AH, Dmytrenko IA, Horachuk VV. Problemy rehuliuvannia yakosti medychnoi dopomohy v Ukraini ta osnovni napriamy yikh vyrishennia [Problems of regulating the quality of medical care in Ukraine and the main directions of their solution]. Medychni perspektyvy. 2022;1(27):166-73. doi: 10.26641/2307-0404.2022.1.254468 (in Ukrainian).

Yousef N, Moreau R, Soghier L. Simulation in neonatal care: towards a change in traditional training? Eur J Pediatr. 2022:181(4):1429-36. doi: 10.1007/s00431-022-04373-3

Moslehi S, Masoumi G, Barghi-Shirazi F. Benefits of simulation-based education in hospital emergency departments: A systematic review. J Educ Health Promot [Internet]. 2022[cited 2023 May 21];11:40. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8893067/ doi: 10.4103/jehp.jehp_558_21

Colman N, Figueroa J, McCracken C, Hebbar K. Simulation-based team training improves team performance among pediatric intensive care unit staff. J Pediatr Intensive Care. 2019;8(2):83-91. doi: 10.1055/s-0038-1676469

Bergman CM, Howell J. Critical Cardiopulmonary Event Series: Four Simulations for Pediatric ICU Fellows, Critical Care Nurses, and Pediatric Residents. MedEdPORTAL [Internet]. 2020[cited 2023 May 21];16:10889. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7182043/pdf/mep-16-10889.pdf doi: 10.15766/mep_2374-8265.10889

Wyckoff MH, Singletary EM, Soar J, Olasveengen TM, Greif R, Liley HG, et al. 2021 International Consensus on Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care Science With Treatment Recommendations: Summary From the Basic Life Support; Advanced Life Support; Neonatal Life Support; Education, Implementation, and Teams; First Aid Task Forces; and the COVID-19 Working Group. Resuscitation. 2021;169:229-311. doi: 10.1016/j.resuscitation.2021.10.040

Madar J, Roehr CC, Ainsworth S, Ersdal H, Morley C, Rüdiger M, et al. European Resuscitation Council Guidelines 2021: Newborn resuscitation and support of transition of infants at birth. Resuscitation. 2021;161:291-326. doi: 10.1016/j.resuscitation.2021.02.014

Topjian AA, Raymond TT, Atkins D, Chan M, Duff JP, Joyner BL Jr, et al. Part 4: Pediatric Basic and Advanced Life Support: 2020 American Heart Association Guidelines for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care. Circulation. 2020;142(16S2):S469-523. doi: 10.1161/CIR.0000000000000901

Aziz K, Lee HC, Escobedo MB, Hoover AV, Kamath-Rayne BD, Kapadia VS, et al. Part 5: Neonatal Resuscitation: 2020 American Heart Association Guidelines for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care. Circulation. 2020;142(16S2):S524-50. doi: 10.1161/CIR.0000000000000902

Ambrosio A, Marvin K, Perez C, Byrnes C, Gaconnet C, Cornelissen C, et al. Pediatric Trainees Managing a Difficult Airway: Comparison of Laryngeal Mask Airway, Direct, and Video-Assisted Laryngoscopy. OTO Open [Internet]. 2017[cited 2023 May 21];1(2):2473974X17707916. Available from: https://journals.sagepub.com/doi/reader/10.1177/2473974X17707916 doi: 10.1177/2473974X17707916

Berisha G, Boldingh AM, Blakstad EW, Rønnestad AE, Solevåg AL. Management of the Unexpected Difficult Airway in Neonatal Resuscitation. Front Pediatr [Internet]. 2021[cited 2023 May 21];9:699159. Available from: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fped.2021.699159/full doi: 10.3389/fped.2021.699159

Sawyer T, Strandjord TP, Johnson K, Low D. Neonatal airway simulators, how good are they? A comparative study of physical and functional fidelity. J Perinatol. 2016;36:151-6. doi: 10.1038/jp.2015.161

Agasthya N, Penfil S, Slamon N. Virtual reality simulation for pediatric airway intubation readiness education. Cureus [Internet]. 2020[cited 2023 May 21];12(12):e12059. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7802606/pdf/cureus-0012-00000012059.pdf doi:10.7759/cureus.12059

Dalesio NM, Diaz-Rodriguez N, Koka R, Kudchadkar S, Mark LJ, Cover R, et al. Development of a Multidisciplinary Pediatric Airway Program: An Institutional Experience. Hosp Pediatr. 2019;9(6):468-75. doi: 10.1542/hpeds.2018-0226

Sweet DG, Carnielli VP, Greisen G, Hallman M, Klebermass-Schrehof K, Ozek E, et al. European Consensus Guidelines on the Management of Respiratory Distress Syndrome: 2022 Update. Neonatology. 2023;120(1):3-23. doi: 10.1159/000528914

Mathew JL, Kaur N, Dsouza JM. Therapeutic hypothermia in neonatal hypoxic encephalopathy: systematic review and meta-analysis. J Glob Health [Internet]. 2022[cited 2023 May 21];12:04030. Available from: https://jogh.org/wp-content/uploads/2022/04/jogh-12-04030.pdf doi: 10.7189/jogh.12.04030

Abate BB, Bimerew M, Gebremichael B, Mengesha Kassie A, Kassaw M, Gebremeskel T, et al. Effects of therapeutic hypothermia on death among asphyxiated neonates with hypoxic-ischemic encephalopathy: A systematic review and meta-analysis of randomized control trials. PLoS One [Internet]. 2021[cited 2023 May 21];16(2):e0247229. Available from: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0247229 doi: 10.1371/journal.pone.0247229

Fanaroff JM, Ross MG, Donn SM; Newborn Brain Society Guidelines and Publications Committee. Medico-legal considerations in the context of neonatal encephalopathy and therapeutic hypothermia. Semin Fetal Neonatal Med [Internet]. 2021[cited 2023 May 21];26(5):101266. Available from: https://www.sfnmjournal.com/article/S1744-165X(21)00074-3/fulltext doi: 10.1016/j.siny.2021.101266

Sabir H, Bonifacio SL, Gunn AJ, Thoresen M, Lina FC, Newborn Brain Society Guidelines and Publications Committee. Unanswered questions regarding therapeutic hypothermia for neonates with neonatal encephalopathy. Semin Fetal Neonatal Med [Internet]. 2021[cited 2023 May 21];26(5):101257. Available from: https://www.sfnmjournal.com/article/S1744-165X(21)00065-2/fulltext doi: 10.1016/j.siny.2021.101257

Timsit JF, Baleine J, Bernard L, Calvino-Gunther S, Darmon M, Dellamonica J, et al. Expert consensus-based clinical practice guidelines management of intravascular catheters in the intensive care unit. Ann Intensive Care [Internet]. 2020[cited 2023 May 21];10:118. Available from: https://annalsofintensivecare.springeropen.com/counter/pdf/10.1186/s13613-020-00713-4.pdf doi: 10.1186/s13613-020-00713-4

Barone G, Pittiruti M. Epicutaneo-caval catheters in neonates: New insights and new suggestions from the recent literature. J Vasc Access. 2020;21(6):805-9. doi: 10.1177/1129729819891546

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-08

Як цитувати

Бабінцева, А., & Годованець, Ю. (2023). ДОСВІД БУКОВИНСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ У ПРОВЕДЕННІ ЗАХОДІВ БЕЗПЕРЕРВНОГО ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ДЛЯ МЕДИЧНОГО ПЕРСОНАЛУ, ЯКИЙ ЗДІЙСНЮЄ НЕОНАТАЛЬНИЙ ТА ПЕДІАТРИЧНИЙ СУПРОВІД В УКРАЇНІ. Неонатологія, хірургія та перинатальна медицина, 13(2(48), 12–19. https://doi.org/10.24061/2413-4260.XIII.2.48.2023.2