ДИСТАНЦІЙНА ОСВІТА ДОКТОРІВ ФІЛОСОФІЇ-МЕДИКІВ ЗА УМОВ COVID19 ТА ВІЙНИ З РОСІЄЮ: НОВІ РЕАЛІЇ

Автор(и)

  • Ю. Кучин Національний медичний університет імені О.О. Богомольця, Україна
  • Л. Лимар Національний медичний університет імені О.О. Богомольця, Україна

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-4260.XIII.2.48.2023.1

Ключові слова:

дистанційне навчання; доктори філософії-медики; COVID19; війна з росією.

Анотація

Вступ. Пандемія COVID-19 в 2020-2021 та повномасштабні військові дії росії у 2022, мали значний вплив на додипломну та післядипломну медичну освіту в Україні, зокрема на «навчання під час та після обстрілів». Незважаючи на
всі виклики, дистанційне навчання майбутніх докторів філософії-медиків довело академічні переваги.
Мета дослідження – визначення особливостей дистанційного навчання майбутніх докторів філософії медиків,
включаючи його організацію, головні переваги та недоліки, та виклики.
Матеріал та методи дослідження. Для визначення ефективності дистанційного навчання майбутніх докторів філософії – медиків, були проаналізовані показники успішності вибірки 247 майбутніх докторів філософії-медиків, віком від
21 до 59 років, які вивчали курс «Академічна та медична англійська мова для майбутніх докторів філософії - медиків»
на базі ПВНЗ «Київський медичний університет», Буковинського державного медичного університету, Запорізького
державного медичного університету, Харківської медичної академії післядипломної освіти в 2021-2022 н.р., та Національного медичного університету імені О.О. Богомольця в 2019-2023 н.р, а також проведено опитування для визначення суб’єктивного сприйняття дистанційного навчання здобувачами. Багатоцентровість дослідження обрана з метою нейтралізації географічних факторів. Участь в дослідженні добровільна, за отримання усної згоди респондентів.
Статистичний та математичний аналіз показників проведено за допомогою програми Statistica 19.0, визначення статистичної значимості проводилось з використанням тестів Вілкоксона і Стьюдента.
Дослідження було проведено в рамках докторського дослідження Л. Лимар "Розвиток англомовної академічної компетентності майбутніх докторів філософії галузі "Охорона здоров'я" засобами дистанційного зв'язку", схваленого Науковою Радою Національного Медичного Університету імені О. Богомольця 25.11.2021, протокол № 4.
Результати дослідження. Дистанційне навчання медиків в Україні здійснюється в синхронному, асинхронному та
змішаному форматах, із використанням систем управління навчанням Google Classroom, Microsoft Teams, Moodle, та
в НМУ імені О.О. Богомольця -LIKAR_NMU. Проаналізовано показники англомовної комунікативної компетентності
майбутніх докторів філософії - медиків, сформовані протягом дистанційного навчання. Визначено статистично, що внаслідок дистанційного навчання, загальний рівень англомовної комунікативної компетентності покращився на 0,3-0,5
бали за 5-бальною шкалою. Також показано позитивне відношення опитаних здобувачів до дистанційного навчання
після курсу.
Визначено переваги дистанційного навчання: економія часу, відсутність проблеми аудиторного фонду, прозорість
системи електронного оцінювання, розширені можливості співпраці. Дистанційне навчання сприяло обмеженню поширення інфекції COVID19, а з 2022 - обмеженню ризиків, пов’язаних з військовою агресією росії. Недоліки дистанційного навчання для майбутніх докторів філософії-медиків включають абсолютну залежність навчання від інтернет з’єднання, електропостачання та роботи технічного обладнання.
Висновки. Дистанційне навчання майбутніх докторів філософії медиків сприяло покращенню показників успішності та компетентностей, та позитивному ставленню здобувачів до дистанційного навчання. Переваги дистанційного
навчання включають економію часу, відсутність проблеми аудиторного фонду, можливості освітніх систем, та медичну
і військову безпека українських здобувачів освіти. Недоліками дистанційного навчання є залежність від електропостачання, інтернет зв’язку, а також психологічна неготовність учасників процесу

Посилання

Tsur AM, Ziv A, Amital H. Distance Learning in the Field of Medicine: Hope or Hype? Isr Med Assoc J. 2021;23(7):447-8.

Sandrone S, Schneider LD. Active and Distance Learning in Neuroscience Education. Neuron. 2020;106(6):895-8. doi: 10.1016/j.neuron.2020.06.001

Şavkın R, Bayrak G, Büker N. Distance learning in the COVID-19 pandemic: acceptance and attitudes of physical therapy and rehabilitation students in Turkey. Rural Remote Health [Internet]. 2021[cited 2023 May 18];21(3):6366. Available from: https://www.rrh.org.au/journal/download/pdf/6366/ doi: 10.22605/RRH6366

Fiks AG, Mayne SL, Michel JJ, Miller J, Abraham M, Suh A, et al. Distance-Learning, ADHD Quality Improvement in Primary Care: A Cluster-Randomized Trial. J Dev Behav Pediatr. 2017;38(8):573-83. doi: 10.1097/DBP.0000000000000490

Ahokas J, Donohue D, Rix C, Wright P. Distance learning in toxicology: Australia's RMIT program. Toxicol Appl Pharmacol. 2005;207(2):738-45. doi: 10.1016/j.taap.2005.02.018

Addimando L. Distance Learning in Pandemic Age: Lessons from a (No Longer) Emergency. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2022[cited 2023 May 18];19(23):16302. Available from: https://www.mdpi.com/1660-4601/19/23/16302 doi: 10.3390/ijerph192316302

Smith BL, Sward LB, Ellis SK. Telemedicine and Distance Learning for Obstetrician/Gynecologist Provider Education. Obstet Gynecol Clin North Am. 2020;47(2):353-62. doi: 10.1016/j.ogc.2020.02.005

Munro C, Burke J, Allum W, Mortensen N. Covid-19 leaves surgical training in crisis. BMJ [Internet]. 2021[cited 2023 May 18];372:n659. Available from: https://www.bmj.com/content/372/bmj.n659.full.pdf doi: 10.1136/bmj.n659

Martin A, Lang E, Ramsauer B, Gröning T, Bedin GL, Frank J. Continuing medical and student education in dermatology during the coronavirus pandemic - a major challenge. J Dtsch Dermatol Ges. 2020;18(8):835-40. doi: 10.1111/ddg.14190

Billings DM, Ward JW, Penton-Cooper L. Distance learning in nursing. Semin Oncol Nurs. 2001;17(1):48-54. doi: 10.1053/sonu.2001.20419

Kuchyn IL, Vlasenko OM, Melnyk VS, Stuchynska NV, Kucherenko II, Mykytenko PV. Simulation training and virtual patients as a component of classroom training of future doctors under COVID-19 conditions. Wiad Lek. 2022;75(5):1118-23. doi: 10.36740/WLek202205112

Abbasi MS, Ahmed N, Sajjad B, Alshahrani A, Saeed S, Sarfaraz S, et al. E-Learning perception and satisfaction among health sciences students amid the COVID-19 pandemic. Work. 2020;67(3):549-56. doi: 10.3233/WOR-203308

Volodarets S, Chernousova N, Peleshenko H, Maslak H, Savchenko A, Netronina O. Using e-learning tools in biochemistry teaching for undergraduate medical students in multicultural environment in Ukraine during COVID-19 crisis. Biochem Mol Biol Educ. 2022;50(3):290-5. doi: 10.1002/bmb.21618

Sielicki A, White J, Berman M, Lao B, Stobart-Gallagher M. Homeschooling for Quarantined Residents: A Virtual Back to the Basics Curriculum. Cureus [Internet]. 2020[cited 2023 May 18];12(12):e11824. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7781534/pdf/cureus-0012-00000011824.pdf doi: 10.7759/cureus.11824

Wijesooriya NR, Mishra V, Brand PLP, Rubin BK. COVID-19 and telehealth, education, and research adaptations. Paediatr Respir Rev. 2020;35:38-42. doi: 10.1016/j.prrv.2020.06.009

Shelgikar AV. Optimizing virtual and distance learning during an emergency and beyond. J Clin Sleep Med. 2020;16(11):1929-32. doi: 10.5664/jcsm.8728

Schneider SL, Council ML. Distance learning in the era of COVID-19. Arch Dermatol Res. 2021;313(5):389-90. doi: 10.1007/s00403-020-02088-9

Kuchyn I, Skrypnyk R, Greben N, Lymar L. Communicative Professional and Academic Competence of Medical Students Developed During their Ophthalmological Studies. Ophthalmology. Eastern Europe, 2022;12(1):10-17. doi: 10.34883/PI.2022.12.1.018

Nechytailo D, Mikhieieva T, Hodovanets' O. Osoblyvosti vykladannia pediatrii inozemnym studentam shostoho kursu v umovakh voiennoho stanu [Features of teaching of the pediatrics to foreign sixth-year students in the conditions of martial law]. Neonatolohiia, khirurhiia ta perynatal'na medytsyna. 2022;4(46):4-8. doi: 10.24061/2413-4260.XII.4.46.2022.1 (in Ukrainian).

Lymar L, Storozhuk K. Peculiarities of distance medical learning during the COVID 2019 lockdown: practical experience of teaching medical english. Wiad Lek. 2021;74(8):1964-9. doi: 10.36740/WLek202108132

Roy S, Bhat V, Ozair A. Overseas Medical Students in Ukraine and War-Related Interruption in Education: Global Health Considerations from India. Ann Glob Health [Internet]. 2022[cited 2023 May 18];88(1):98. Available from: https://annalsofglobalhealth.org/articles/10.5334/aogh.3926 doi: 10.5334/aogh.3926

Armitage R, Pavlenko M. Medical education and war in Ukraine. Br J Gen Pract [Internet]. 2022[cited 2023 May 18];72(721):386. Available from: https://bjgp.org/content/72/721/386.long doi: 10.3399/bjgp22X720329

He S, Lai D, Mott S, Little A, Grock A, Haas MRC, et al. Remote e-Work and Distance Learning for Academic Medicine: Best Practices and Opportunities for the Future. J Grad Med Educ. 2020;12(3):256-63. doi: 10.4300/JGME-D-20-00242.1

Kaliyadan F, Pulickal JK, Al Dhafiri M. Using learning management systems for virtual teaching clinics in dermatology. Indian J Dermatol Venereol Leprol. 2022;88(4):559-61. doi: 10.25259/IJDVL_961_2021

Balakrishnan R, Singh K, Harigopal M, Fineberg S. A Novel "Google Classroom"-Based Pathology Education Tool for Trainees During the COVID-19 Pandemic: Impactful Learning While Social Distancing. Arch Pathol Lab Med. 2020;144(12):1445-7. doi: 10.5858/arpa.2020-0476-LE

Al-Riyami AZ, Peterson D, Vanden Broeck J, Das S, Saxon B, Lin Y, et al. E-learning/online education in transfusion medicine: A cross-sectional international survey. Transfus Med. 2022;32(6):499-504. doi: 10.1111/tme.12920

Długosz P, Liszka D, Bastrakova A, Yuzva L. Health Problems of Students during Distance Learning in Central and Eastern Europe: A Cross-Sectional Study of Poland and Ukraine. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2022[cited 2023 May 18];19(16):10074. Available from: https://www.mdpi.com/1660-4601/19/16/10074 doi: 10.3390/ijerph191610074

Pohorilyak RY, Zheliznyak AV, Feger OV. Impact of distance education on students' health. Wiad Lek. 2023;76(3):640-4. doi: 10.36740/WLek202303129

Dobiesz VA, Schwid M, Dias RD, Aiwonodagbon B, Tayeb B, Fricke A, et al. Maintaining health professional education during war: A scoping review. Med Educ. 2022;56(8):793-804. doi: 10.1111/medu.14808

Brotons P, Virumbrales M, Elorduy M, Mezquita P, Graell M, Balaguer A. Perceptions of students confined by the COVID-19 pandemic on distance learning in medicine. Rev Med Chil. 2020;148(10):1461-6. doi: 10.4067/S0034-98872020001001461

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-08-08

Як цитувати

Кучин, Ю., & Лимар, Л. (2023). ДИСТАНЦІЙНА ОСВІТА ДОКТОРІВ ФІЛОСОФІЇ-МЕДИКІВ ЗА УМОВ COVID19 ТА ВІЙНИ З РОСІЄЮ: НОВІ РЕАЛІЇ. Неонатологія, хірургія та перинатальна медицина, 13(2(48), 5–11. https://doi.org/10.24061/2413-4260.XIII.2.48.2023.1