РОЗРОБКА, ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ ТРЕНІНГОВОГО КУРСУ ДЛЯ ШКІЛЬНИХ ВЧИТЕЛІВ “ПЕРШИЙ НА МІСЦІ ПОДІЇ” В УКРАЇНСЬКИХ МЕДИЧНИХ УНІВЕРСИТЕТАХ (СПІВФІНАНСОВАНИЙ ЄС ПРОЕКТ ERASMUS+ SIMS “СИМУЛЯЦІЙНА МЕДИЦИНА ТА СЦЕНАРІЙ-ОРІЄНТОВАНЕ НАВЧАННЯ З НЕВІДКЛАДНОЇ ДОП
DOI:
https://doi.org/10.24061/2413-4260.XV.3.57.2025.4Ключові слова:
проєкт Erasmus SimS; сценарій-орієнтоване навчання; симуляція; перша допомога; психологічна підтримка; симуляційне навчання.Анотація
Європейський Союз у межах проєкту Erasmus+ SimS (Simulation medicine and Scenario-based learning for emergency care) співфінансує ініціативу, спрямовану на вдосконалення підготовки з надання першої допомоги та екстреної медичної допомоги в Україні. У рамках цього проєкту було розроблено та впроваджено сертифікований навчальний курс для вчителів шкіл під назвою «Перший на місці події: перша допомога та психологічна підтримка в надзвичайних ситуаціях», який реалізується у трьох українських медичних університетах. У статті описано педагогічний підхід, застосований під час проведення курсу, а також наведено результати його оцінювання та аналізу.
Проєкт SimS (Симуляційна медицина та сценарій-орієнтоване навчання з невідкладної допомоги), співфінансований Європейським Союзом у рамках програми Erasmus+, має на меті вдосконалення навчання з надання першої та екстреної медичної допомоги в Україні. У межах цієї ініціативи було розроблено та впроваджено сертифікований тренінговий курс для вчителів закладів загальної середньої освіти під назвою «Перший на місці події: перша допомога та психологічна підтримка в надзвичайних ситуаціях», який реалізовано в трьох українських медичних університетах. У статті описано педагогічний підхід та представлено результати оцінювання ефективності курсу.
Тренінговий курс було спільно розроблено викладачами українських університетів-партнерів після проходження програми підготовки тренерів, організованої європейськими експертами. Педагогічний підхід ґрунтувався на методології сценарій-орієнтованого навчання з інтеграцією віртуальних кейсів та практичних симуляційних занять. Такий підхід спрямований на розвиток дослідницького навчання, критичного мислення та практичного застосування навичок надання першої допомоги і психологічної підтримки.
Загалом курс успішно завершили 160 учителів. Ефективність навчання оцінювали за допомогою тестування до і після проходження курсу, а також анкетування, яке охоплювало самооцінювання набутих навичок, рівня впевненості та задоволеності навчанням. Результати засвідчили суттєве зростання рівня знань, а також підвищення компетентності та впевненості учасників у своїй здатності надавати першу допомогу й психологічну підтримку. Учасники високо оцінили курс та його актуальність для професійної діяльності.
Тренінговий курс «Перший на місці події» ефективно підготував учителів до дій у надзвичайних ситуаціях у закладах освіти. Отримані результати підтверджують ефективність сценарного і симуляційного навчання для формування готовності до реагування на надзвичайні ситуації серед немедичних фахівців, підкреслюючи важливість забезпечення педагогів цими життєво необхідними знаннями і вміннями.
Посилання
Avau B, Vanhove AC, Scheers H, Stroobants S, Lauwers K, Vandekerckhove P, et al. Impact of the use of simulated patients in basic first aid training on laypeople knowledge, skills, and self-efficacy: a controlled experimental study. Simul Healthc. 2022;17(4):213-9. DOI: https://doi.org/10.1097/sih.0000000000000657. PMID: 35921627; PMCID: PMC9351698.
Bisson JI, Lewis C. Systematic review of psychological first aid. World Health Organization [Internet]. 2009[cited 2025 May 2]. 17p. Available from: https://pscentre.org/wp-content/uploads/2024/04/bisson-Systematic_Review_of_Psychological_First_Aid.pdf
Breen N, Egan M, Headon M, Bury G, Steele M. Scenario-based emergency care training and improvement in confidence levels of pre-graduation senior medical students. Resuscitation. 2012;83(1):E105. DOI: https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2012.08.272
de Melo Alves Silva LC, Leite Alves I, Gurgel dos Santos KV, Medeiros da Silva TT, da Silva Leal KC, Pinheiro TBM, et al. First aid teaching for schoolchildren: scoping review. Int J Educ Res Open. 2023;5:100305. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100305
Elendu C, Amaechi DC, Okatta AU, Amaechi EC, Elendu TC, Ezeh CP, et al. The impact of simulation-based training in medical education: a review. Medicine (Baltimore). 2024;103(27):e38813. DOI: https://doi.org/10.1097/md.0000000000038813
Everly GS Jr, Lating JM. Psychological first aid (PFA) and disasters. Int Rev Psychiatry. 2021;33(8):718-27. DOI: https://doi.org/10.1080/09540261.2021.2016661. PMID: 35412424.
Fennig M. The importance and implementation of psychological first aid in emergency mental health response. Int J Emerg Ment Health Hum Resilience. 2025;27(1):1-2. DOI: https://doi.org/10.4172/1522-4821.1000674
International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies. International first aid, resuscitation and education guidelines 2020. first aid Guidelines. Global First Aid Reference Centre [Internet]. 2020[cited 2025 Apr 25]. Available from: https://www.globalfirstaidcentre.org/first-aid-guidelines-2020/
Kononowicz AA, Woodham LA, Edelbring S, Stathakarou N, Davies D, Saxena N, et al. Virtual patient simulations in health professions education: systematic review and meta-analysis by the Digital Health Education Collaboration. J Med Internet Res. 2019;21(7):e14676. DOI: https://doi.org/10.2196/14676. PMID: 31267981; PMCID: PMC6632099.
Luckie K, Saini B, Soo YY, Kritikos V, Collins JC, Moles RJ. Impact of scenario based training on asthma first aid knowledge and skills in school staff: an open label, three-arm, parallel-group repeated measures study. J Asthma. 2019;56(9):973-84. DOI: https://doi.org/10.1080/02770903.2018.1508471. PMID: 30307347.
Mujlli G, Alsalamah I, Alghosen A, Alenazi K, Alwazzan A, Fahad Alqahtani N, et al. Transformation and development of simulation-based education and child first aid skills training. J Infrastruct Policy Dev. 2024;8(11):7439. DOI: https://doi.org/10.24294/jipd.v8i11.7439
Plackett R, Kassianos AP, Mylan S, Kambouri M, Raine R, Sheringham J. The effectiveness of using virtual patient educational tools to improve medical students' clinical reasoning skills: a systematic review. BMC Med Educ. 2022;22(1):365. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-022-03410-x. PMID: 35550085; PMCID: PMC9098350.
See PJ, Ong C, Poon N, Soh KH, Tan SG, Dhaliwal SS. Scenario-based simulation training for incident management: for whom and how. Policing. 2024;18:132. DOI: https://doi.org/10.1093/police/paae132
Stathakarou N, Kononowicz AA, Mattsson E, Karlgren K. Gamification in the design of virtual patients for Swedish military medics to support trauma training: interaction analysis and semistructured interview study. JMIR Serious Games. 2024;12:e63390. DOI: https://doi.org/10.2196/63390. PMID: 39436692; PMCID: PMC11538879.
Tharris K, Muise J. First aid education guidelines for peer learning: the approach in practice. Int J First Aid Educ. 2022;4(2):26-32. DOI: https://doi.org/10.25894/ijfae.4.2.3
Wang L, Norman I, Xiao T, Li Y, Leamy M. Psychological first aid training: a scoping review of its application, outcomes and implementation. Int J Environ Res Public Health. 2021;18(9):4594. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18094594. PMID: 33926108; PMCID: PMC8123604.
Zideman DA, Singletary EM, Borra V, Cassan P, Cimpoesu CD, De Buck E, et al. European Resuscitation Council Guidelines 2021: first aid. Resuscitation. 2021;161:270-90. DOI: https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2021.02.013. PMID: 33773828.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Критерії авторського права, форми участі та авторства
Кожен автор повинен був взяти участь в роботі, щоб взяти на себе відповідальність за відповідні частини змісту статті. Один або кілька авторів повинні нести відповідальність в цілому за поданий для публікації матеріал - від моменту подачі до публікації статті. Авторитарний кредит повинен грунтуватися на наступному:
- істотність частини вклада в концепцію і дизайн, отри-мання даних або в аналіз і інтерпретацію результатів дослідження;
- написання статті або критичний розгляд важливості її інтелектуального змісту;
- остаточне твердження версії статті для публікації.
Автори також повинні підтвердити, що рукопис є дійсним викладенням матеріалів роботи і що ні цей рукопис, ні інші, які мають по суті аналогічний контент під їх авторством, не були опубліковані та не розглядаються для публікації в інших виданнях.
Автори рукописів, що повідомляють вихідні дані або систематичні огляди, повинні надавати доступ до заяви даних щонайменше від одного автора, частіше основного. Якщо потрібно, автори повинні бути готові надати дані і повинні бути готові в повній мірі співпрацювати в отриманні та наданні даних, на підставі яких проводиться оцінка та рецензування рукописи редактором / членами редколегії журналу.
Роль відповідального учасника.
Основний автор (або призначений відповідальний автор) буде виступати від імені всіх співавторів статті в якості основного кореспондента при листуванні з редакцією під час процесу її подання та розгляду. Якщо рукопис буде прийнята, відповідальний автор перегляне відредагований машинописний текст і зауваження рецензентів, прийме остаточне рішення щодо корекції і можливості публікації представленої рукописи в засобах масової інформації, федеральних агентствах і базах даних. Він також буде ідентифікований як відповідальний автор в опублікованій статті. Відповідальний автор несе відповідальність за подтверждленіе остаточного варіанта рукопису. Відповідальний автор несе також відповідальність за те, щоб інформація про конфлікти інтересів, була точною, актуальною і відповідала даним, наданим кожним співавтором.Відповідальний автор повинен підписати форму авторства, що підтверджує, що всі особи, які внесли істотний внесок, ідентифіковані як автори і що отримано письмовий дозвіл від кожного учасника щодо публікації представленої рукописи.