РОЗРОБКА, ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ ТРЕНІНГОВОГО КУРСУ ДЛЯ ШКІЛЬНИХ ВЧИТЕЛІВ “ПЕРШИЙ НА МІСЦІ ПОДІЇ” В УКРАЇНСЬКИХ МЕДИЧНИХ УНІВЕРСИТЕТАХ (СПІВФІНАНСОВАНИЙ ЄС ПРОЕКТ ERASMUS+ SIMS “СИМУЛЯЦІЙНА МЕДИЦИНА ТА СЦЕНАРІЙ-ОРІЄНТОВАНЕ НАВЧАННЯ З НЕВІДКЛАДНОЇ ДОП

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-4260.XV.3.57.2025.4

Ключові слова:

проєкт Erasmus SimS; сценарій-орієнтоване навчання; симуляція; перша допомога; психологічна підтримка; симуляційне навчання.

Анотація

Європейський Союз у межах проєкту Erasmus+ SimS (Simulation medicine and Scenario-based learning for emergency care) співфінансує ініціативу, спрямовану на вдосконалення підготовки з надання першої допомоги та екстреної медичної допомоги в Україні. У рамках цього проєкту було розроблено та впроваджено сертифікований навчальний курс для вчителів шкіл під назвою «Перший на місці події: перша допомога та психологічна підтримка в надзвичайних ситуаціях», який реалізується у трьох українських медичних університетах. У статті описано педагогічний підхід, застосований під час проведення курсу, а також наведено результати його оцінювання та аналізу.

Проєкт SimS (Симуляційна медицина та сценарій-орієнтоване навчання з невідкладної допомоги), співфінансований Європейським Союзом у рамках програми Erasmus+, має на меті вдосконалення навчання з надання першої та екстреної медичної допомоги в Україні. У межах цієї ініціативи було розроблено та впроваджено сертифікований тренінговий курс для вчителів закладів загальної середньої освіти під назвою «Перший на місці події: перша допомога та психологічна підтримка в надзвичайних ситуаціях», який реалізовано в трьох українських медичних університетах. У статті описано педагогічний підхід та представлено результати оцінювання ефективності курсу.

Тренінговий курс було спільно розроблено викладачами українських університетів-партнерів після проходження програми підготовки тренерів, організованої європейськими експертами. Педагогічний підхід ґрунтувався на методології сценарій-орієнтованого навчання з інтеграцією віртуальних кейсів та практичних симуляційних занять. Такий підхід спрямований на розвиток дослідницького навчання, критичного мислення та практичного застосування навичок надання першої допомоги і психологічної підтримки.

Загалом курс успішно завершили 160 учителів. Ефективність навчання оцінювали за допомогою тестування до і після проходження курсу, а також анкетування, яке охоплювало самооцінювання набутих навичок, рівня впевненості та задоволеності навчанням. Результати засвідчили суттєве зростання рівня знань, а також підвищення компетентності та впевненості учасників у своїй здатності надавати першу допомогу й психологічну підтримку. Учасники високо оцінили курс та його актуальність для професійної діяльності.

Тренінговий курс «Перший на місці події» ефективно підготував учителів до дій у надзвичайних ситуаціях у закладах освіти. Отримані результати підтверджують ефективність сценарного і симуляційного навчання для формування готовності до реагування на надзвичайні ситуації серед немедичних фахівців, підкреслюючи важливість забезпечення педагогів цими життєво необхідними знаннями і вміннями.

 

Посилання

Avau B, Vanhove AC, Scheers H, Stroobants S, Lauwers K, Vandekerckhove P, et al. Impact of the use of simulated patients in basic first aid training on laypeople knowledge, skills, and self-efficacy: a controlled experimental study. Simul Healthc. 2022;17(4):213-9. DOI: https://doi.org/10.1097/sih.0000000000000657. PMID: 35921627; PMCID: PMC9351698.

Bisson JI, Lewis C. Systematic review of psychological first aid. World Health Organization [Internet]. 2009[cited 2025 May 2]. 17p. Available from: https://pscentre.org/wp-content/uploads/2024/04/bisson-Systematic_Review_of_Psychological_First_Aid.pdf

Breen N, Egan M, Headon M, Bury G, Steele M. Scenario-based emergency care training and improvement in confidence levels of pre-graduation senior medical students. Resuscitation. 2012;83(1):E105. DOI: https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2012.08.272

de Melo Alves Silva LC, Leite Alves I, Gurgel dos Santos KV, Medeiros da Silva TT, da Silva Leal KC, Pinheiro TBM, et al. First aid teaching for schoolchildren: scoping review. Int J Educ Res Open. 2023;5:100305. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100305

Elendu C, Amaechi DC, Okatta AU, Amaechi EC, Elendu TC, Ezeh CP, et al. The impact of simulation-based training in medical education: a review. Medicine (Baltimore). 2024;103(27):e38813. DOI: https://doi.org/10.1097/md.0000000000038813

Everly GS Jr, Lating JM. Psychological first aid (PFA) and disasters. Int Rev Psychiatry. 2021;33(8):718-27. DOI: https://doi.org/10.1080/09540261.2021.2016661. PMID: 35412424.

Fennig M. The importance and implementation of psychological first aid in emergency mental health response. Int J Emerg Ment Health Hum Resilience. 2025;27(1):1-2. DOI: https://doi.org/10.4172/1522-4821.1000674

International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies. International first aid, resuscitation and education guidelines 2020. first aid Guidelines. Global First Aid Reference Centre [Internet]. 2020[cited 2025 Apr 25]. Available from: https://www.globalfirstaidcentre.org/first-aid-guidelines-2020/

Kononowicz AA, Woodham LA, Edelbring S, Stathakarou N, Davies D, Saxena N, et al. Virtual patient simulations in health professions education: systematic review and meta-analysis by the Digital Health Education Collaboration. J Med Internet Res. 2019;21(7):e14676. DOI: https://doi.org/10.2196/14676. PMID: 31267981; PMCID: PMC6632099.

Luckie K, Saini B, Soo YY, Kritikos V, Collins JC, Moles RJ. Impact of scenario based training on asthma first aid knowledge and skills in school staff: an open label, three-arm, parallel-group repeated measures study. J Asthma. 2019;56(9):973-84. DOI: https://doi.org/10.1080/02770903.2018.1508471. PMID: 30307347.

Mujlli G, Alsalamah I, Alghosen A, Alenazi K, Alwazzan A, Fahad Alqahtani N, et al. Transformation and development of simulation-based education and child first aid skills training. J Infrastruct Policy Dev. 2024;8(11):7439. DOI: https://doi.org/10.24294/jipd.v8i11.7439

Plackett R, Kassianos AP, Mylan S, Kambouri M, Raine R, Sheringham J. The effectiveness of using virtual patient educational tools to improve medical students' clinical reasoning skills: a systematic review. BMC Med Educ. 2022;22(1):365. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-022-03410-x. PMID: 35550085; PMCID: PMC9098350.

See PJ, Ong C, Poon N, Soh KH, Tan SG, Dhaliwal SS. Scenario-based simulation training for incident management: for whom and how. Policing. 2024;18:132. DOI: https://doi.org/10.1093/police/paae132

Stathakarou N, Kononowicz AA, Mattsson E, Karlgren K. Gamification in the design of virtual patients for Swedish military medics to support trauma training: interaction analysis and semistructured interview study. JMIR Serious Games. 2024;12:e63390. DOI: https://doi.org/10.2196/63390. PMID: 39436692; PMCID: PMC11538879.

Tharris K, Muise J. First aid education guidelines for peer learning: the approach in practice. Int J First Aid Educ. 2022;4(2):26-32. DOI: https://doi.org/10.25894/ijfae.4.2.3

Wang L, Norman I, Xiao T, Li Y, Leamy M. Psychological first aid training: a scoping review of its application, outcomes and implementation. Int J Environ Res Public Health. 2021;18(9):4594. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18094594. PMID: 33926108; PMCID: PMC8123604.

Zideman DA, Singletary EM, Borra V, Cassan P, Cimpoesu CD, De Buck E, et al. European Resuscitation Council Guidelines 2021: first aid. Resuscitation. 2021;161:270-90. DOI: https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2021.02.013. PMID: 33773828.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-08

Як цитувати

Геруш, І., Ходоровський, В., Годованець, О., Смандич, В., Коротун, О., Козловська, І., Кнут, Р., Долженко, М., Первак, М., Білоус, Т., & Щудрова, Т. (2025). РОЗРОБКА, ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ ТРЕНІНГОВОГО КУРСУ ДЛЯ ШКІЛЬНИХ ВЧИТЕЛІВ “ПЕРШИЙ НА МІСЦІ ПОДІЇ” В УКРАЇНСЬКИХ МЕДИЧНИХ УНІВЕРСИТЕТАХ (СПІВФІНАНСОВАНИЙ ЄС ПРОЕКТ ERASMUS+ SIMS “СИМУЛЯЦІЙНА МЕДИЦИНА ТА СЦЕНАРІЙ-ОРІЄНТОВАНЕ НАВЧАННЯ З НЕВІДКЛАДНОЇ ДОП. Неонатологія, хірургія та перинатальна медицина, 15(3(57), 29–38. https://doi.org/10.24061/2413-4260.XV.3.57.2025.4