НАПРЯМКИ УДОСКОНАЛЕННЯ ЯКОСТІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ЛІКАРІВ
DOI:
https://doi.org/10.24061/2413-4260.XV.2.56.2025.4Ключові слова:
післядипломна освіта; лікарі-інтерни; безперервний професійний розвиток; самостійна робота; дистанційне навчанняАнотація
Пошук і впровадження новітніх інформаційних технологій в діагностично-лікувальний процес має ключове значення. Важлива орієнтація як на вітчизняний педагогічний досвід, так і на надбання досвіду країн європейського простору освіти. Інноваційні методи, що будуть сприяти оптимальному розумінню теоретичних положень і складових актуальних тем для практикуючих лікарів та максимально можливому якісному оволодінню практичних навичок і вмінь у своїй лікарській спеціальності – це невід’ємна частина нової системи безперервного професійного розвитку медичних працівників. Обов’язковою складовою підтримання якісного рівня державної лікарської післядипломної підготовки на сучасному етапі реформування медицини в Україні слід вважати забезпечення умов для українських лікарів щодо усіх форм навчання, які застосовують наші іноземні колеги.
Мета – навести переваги використання інноваційних методів навчання лікарів-інтернів на післядипломному етапі освіти з урахуванням специфіки викладання дисциплін та міжпредметної інтеграції для удосконалення якості післядипломної освіти лікарів.
Матеріали та методи. Протягом 5 років на кафедрах клінічної імунології, алергології та ендокринології та фармакології викладачами проаналізовано якість викладання дисципліни «Клінічна імунологія та алергологія» та виживаність знань з фармакології на циклах тематичного удосконалення лікарів та інтернатурі, зокрема спеціальностей «Загальна практика-сімейна медицина», «Дерматовенерологія», «Анестезіологія та реанімація», «Стоматологія».
Результати та обговорення. На першому етапі була проведена оцінка вихідного рівня знань за даними базисного письмового контролю із діагностики та лікування алергопатології. Позитивні відповіді на тестові завдання вихідного рівня виявили у 55% випадків. Найнижчий бал демонстрували інтерни-стоматологи (до 50%).
З метою поліпшення якості навчання було проведено анкетування 75 лікарів-інтернів, які проходили навчання протягом останніх двох років. Виявлено, що 95% лікарів-інтернів позитивно оцінили використання інтерактивних методів навчання та відзначили доцільність їх використання у післядипломній освіті. Проте 5% лікарів визнали труднощі щодо оволодіння та застосування комп’ютерних технологій та брак часу.
Згідно з результатами обговорення із колегами, запропоновані нами методи навчання підвищили якість самостійної підготовки до занять, активності лікарів-інтернів під час обговорення клінічних кейсів, мотивацію до навчання, сприяли розвитку клінічного мислення, тренували вміння доводити власну позицію в професійній тематиці. Позитивні результати тестування на заключному етапі навчання зафіксували у 97% слухачів.
Висновки. Сучасна вища медична освіта спрямована на виконання своїх завдань шляхом формування освітнього середовища, яке дозволить виховати конкурентоспроможних та компетентних на ринку праці спеціалістів системи охорони здоров’я, здатних якісно та ефективно виконувати професійні обов’язки, швидко приймати рішення в умовах воєнного часу, постійно вдосконалюватися протягом професійного життя тощо.
Отже, для поліпшення якості післядипломної освіти лікарів, коли фізична присутність у закладах вищої медичної освіти обмежена або взагалі неможлива, педагогічною перевагою стало запровадження комплексу інноваційних методів навчання, в тому числі, дистанційного навчання – форми організації навчального процесу, учасники якого віддалені один від одного та взаємодіють за допомогою сучасних цифрових технологій. На підставі аналізу наукових досліджень та методичної літератури щодо впровадження інноваційних методів навчання у вищих медичних навчальних закладах показано, що підготовка лікарів із застосуванням сучасних педагогічних технологій дозволяє їм якісно і творчо удосконалювати свою професійну майстерність та ефективно працювати в єдиному професійному європейському просторі.
Посилання
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Ukrainskyi instytut naukovo-tekhnichnoi ekspertyzy ta informatsii. Analitychna dovidka Realizatsiia priorytetnykh napriamiv rozvytku nauky i tekhniky ta otrymani rezultaty u 2023 r. [Ukrainian Institute of Scientific and Technical Expertise and Information. Analytical report Implementation of priority areas of science and technology development and results obtained in 2023]. Kyiv: UkrINTEI; 2024. 74s. (in Ukrainian)
Andrushchenko V. Yevropeiskyi pedahohichnyi dosvid ta natsionalnyi dosvid: harmonizatsiia priorytetiv [European pedagogical experience and national experience: harmonization of priorities]. Vyshcha osvita Ukrainy. 2014; 3:5-11. (in Ukrainian)
Barmina H. Stan ta perspektyvy medychnoi osvity v Ukraini. Apteka online. Ua [The state and prospects of medical education in Ukraine] [Internet]. 2017 [tsytovano 2025 Ber 4];6. Dostupno: https://www.apteka.ua/article/401518 (in Ukrainian)
Ustinov OV. Problemy ta perspektyvy rozvytku medychnoi osvity v Ukraini: suchasni vyklyky [Problems and prospects for the development of medical education in Ukraine: modern challenges]. Ukrainskyi medychnyi chasopys [Internet]. 2023 [tsytovano 2025 Kvi 19]. Dostupno:
https://umj.com.ua/uk/novyna-241008-problemi-ta-perspektivi-rozvitku-medichnoyi-osviti-v-ukrayini-suchasni-vikliki (in Ukrainian)
Vashchuk FH, redaktor. Seriia «Ievrointehratsiia: ukrainskyi vymir» Vypusk 16. Intehratsii v yevropeiskyi osvitnii prostir: zdobutky, problemy, perspektyvy: monohrafiia. Uzhhorod: ZakDU; 2011. 560 s. Novitni tekhnolohii v orhanizatsii navchalnoho protsesu. 4.1. Perekhid do innovatsiinykh tekhnolohii u vyshchii osviti – vymoha chasu [Transition to innovative technologies in higher education is the need of the hour]. s. 290-305. (in Ukrainian)
Kozak L.V. Doslidzhennia innovatsiinykh modelei navchannia u vyshchii shkoli [Research of innovative models of learning in higher education]. Osvitolohichnyi dyskurs [Internet]. 2014[tsytovano 2025 Liut 8];1:95-107. Dostupno: https://www.od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/96 (in Ukrainian)
Kravchenko T, Lotysh N, Papinko R, Vasylchenko L. Navchannia v internaturi u voiennyi chas: hibrydnyi variant [Wartime internship training: a hybrid option]. V: Materialy Mizhn. nauk.-prakt. konf. Aktualni problemy nauky, osvity i suspilstva v Ukraini ta sviti; 2022 Ver 29; Poltava. Poltava; 2022, s.29-31. Dostupno: https://repo.odmu.edu.ua:443/xmlui/handle/123456789/11814 (in Ukrainian)
Symuliatsiine navchannia yak kontseptsiia i metod [Simulation learning as a concept and method]. Daidzhest materialiv spetsializovanykh profesiinykh medychnykh vydan [Internet]. 2018 [tsytovano 2025 Sich 27]; 2:14-7. Dostupno: https://accemedin.com/img/content/materials/images/digest_2.pdf (in Ukrainian)
Pysarenko TV, Kuranda TK, Kvasha TK, Musina LA, Kochetkova OP, Paladchenko OF, ta in. Stan naukovo-innovatsiinoi diialnosti v Ukraini u 2020 rotsi: naukovo-analitychna zapyska [The state of scientific and innovative activity in Ukraine in 2020: scientific and analytical note]. Kyiv: UkrINTEI; 2021. 39 s. DOI: http://doi.org/10.35668/978-966-479-124-0 (in Ukrainian)
Chereshniuk HS, Chereshniuk LV, Akhmedova AA. Deiaki pytannia pidhotovky likariv-interniv v suchasnykh umovakh reformuvannia systemy okhorony zdorov’ia [Some issues of training interns in the modern conditions of reforming the healthcare system]. V: Materialy navch.-metod. konferentsii Pidhotovka medychnykh kadriv u suchasnykh umovakh reformy systemy okhorony zdorov’ia Ukrainy; 2017 Liut 15; Vinnytsia. Vinnytsia; 2017, s.3-6. (in Ukrainian)
Medychna nauka v Ukraini: realnyi stan, problemy, perspektyvy [Medical science in Ukraine: current state, problems, prospects]. Ukrainskyi medychnyi chasopys [Internet]. 2022 [tsytovano 2025 Sich 19];4:19-23. Dostupno: https://umj.com.ua/uk/publikatsia-233338-medichna-nauka-v-ukrayini-realnij-stan-problemi-perspektivi DOI: https://doi.org/10.32471/umj.1680-3051.150.233338 (in Ukrainian)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Критерії авторського права, форми участі та авторства
Кожен автор повинен був взяти участь в роботі, щоб взяти на себе відповідальність за відповідні частини змісту статті. Один або кілька авторів повинні нести відповідальність в цілому за поданий для публікації матеріал - від моменту подачі до публікації статті. Авторитарний кредит повинен грунтуватися на наступному:
- істотність частини вклада в концепцію і дизайн, отри-мання даних або в аналіз і інтерпретацію результатів дослідження;
- написання статті або критичний розгляд важливості її інтелектуального змісту;
- остаточне твердження версії статті для публікації.
Автори також повинні підтвердити, що рукопис є дійсним викладенням матеріалів роботи і що ні цей рукопис, ні інші, які мають по суті аналогічний контент під їх авторством, не були опубліковані та не розглядаються для публікації в інших виданнях.
Автори рукописів, що повідомляють вихідні дані або систематичні огляди, повинні надавати доступ до заяви даних щонайменше від одного автора, частіше основного. Якщо потрібно, автори повинні бути готові надати дані і повинні бути готові в повній мірі співпрацювати в отриманні та наданні даних, на підставі яких проводиться оцінка та рецензування рукописи редактором / членами редколегії журналу.
Роль відповідального учасника.
Основний автор (або призначений відповідальний автор) буде виступати від імені всіх співавторів статті в якості основного кореспондента при листуванні з редакцією під час процесу її подання та розгляду. Якщо рукопис буде прийнята, відповідальний автор перегляне відредагований машинописний текст і зауваження рецензентів, прийме остаточне рішення щодо корекції і можливості публікації представленої рукописи в засобах масової інформації, федеральних агентствах і базах даних. Він також буде ідентифікований як відповідальний автор в опублікованій статті. Відповідальний автор несе відповідальність за подтверждленіе остаточного варіанта рукопису. Відповідальний автор несе також відповідальність за те, щоб інформація про конфлікти інтересів, була точною, актуальною і відповідала даним, наданим кожним співавтором.Відповідальний автор повинен підписати форму авторства, що підтверджує, що всі особи, які внесли істотний внесок, ідентифіковані як автори і що отримано письмовий дозвіл від кожного учасника щодо публікації представленої рукописи.