ОЦІНКА КЛІНІКО-ЕПІДЕМІОЛОГІЧНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ ДОРОЖНЬО- ТРАНСПОРТНОЇ ТРАВМИ У ДІТЕЙ ЯК МЕДИКО-САНІТАРНИЙ НАСЛІДОК НАДЗВИЧАЙНОЇ СИТУАЦІЇ ТЕХНОГЕННОГО ХАРАКТЕРУ
DOI:
https://doi.org/10.24061/2413-4260.XIII.4.50.2023.10Ключові слова:
дорожньо- транспортна пригода; дорожньо- транспортна травма; діти; клініко- епідеміологічна характеристика; надзвичайна ситуаціяАнотація
Однією з основних причин смертності у дітей є дорожньо- транспортна травма. В Україні така проблема є досить
гострою внаслідок інфраструктурних та соціально- економічних факторів, а з початком повномасштабного російського
вторгнення на територію України з лютого 2022 року ця проблема ще більше загострилась.
Мета дослідження. Визначити та оцінити клініко- епідеміологічну характеристику дорожньо- транспортної
травми (ДТТ) у дітей як медико- санітарного наслідку надзвичайної ситуації.
Матеріал і методи дослідження. Дослідження грунтуються на вивченні та ретроспективному аналізі 259 випадків
дорожньо- транспортної травми у дітей, що склало масив дослідження. Формування масиву проводилося методом
беззворотньої рандомізації з 1671 постраждалих унаслідок дорожньо- транспортних пригод (ДТП), які отримали ДТТ
в сільській та міській місцевості у 2018-2019 роках. Рандомізація відбувалася за ознакою дитячого віку 0-18 років.
Питома вага дитячої ДТТ становила 15,50 % загального масиву постраждалих унаслідок ДТП.
Обсяг масиву дослідження перевищує необхідний та достатній відповідно до закону великих чисел. Методами
аналізу були параметричні, непараметричні методи статистичного аналізу, фрактерний аналіз, закони формальної
логіки. Аналіз проводився за допомогою компʼютерних технологій у системі Statistica.
Дане дослідження проведено в рамках виконання дисертаційної роботи на тему «Дорожньо- транспортна травма
(клініко- епідеміологічна, клініко- нозологічна характеристика, клінічні особливості перебігу травматичного процесу,
принципи надання медичної допомоги)», затвердженої на Вченій раді ДЗ «Український науково- практичний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф МОЗ України» (протокол засідання Вченої ради № 6 від 15 грудня 2020 року) з дотриманням умов Гельсінської декларації та схвалено комісією з біоетики ДЗ «Український науково- практичний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф МОЗ України» (протокол № 10 від 08 грудня 2020 року).
Результати дослідження. В результаті дослідження встановлено, що в загальному масиві переважають особи
чоловічої статі (хлопчики) – 52,33 %, а дівчат – 47,67 %. У загальному масиві це складає 12,79 %. У масиві тих, хто
загинув, за питомою вагою переважають хлопчики – 81,82 %, а у масиві тих, хто вижив – дівчата (52,00 %). У масиві
хлопчиків летальність становить 20,00 %, а у дівчаток – 4,88 %, тобто у хлопчиків ризик загинути у дорожньо-
транспортній пригоді у 4 рази вищий, ніж у дівчаток. У загальному масиві дослідження за віковою ознакою найбільшу
питому вагу мають діти віком 6-18 років (шкільний період) – 89,19 %, на другому місці – діти віком 3-6 років (дошкільний період), 9,27 %, а найменша питома вага – у дітей віком 0-3 роки (1,54 %). Найвища летальність зафіксована у віковій групі 0-3 роки – 25,00 %, найменша – у віковій групі 3-6 років, 12,50 %. За ознакою участі в русі в загальному масиві найбільша питома вага постраждалих дітей припадає на пасажирів чотириколісного транспорту – 46,51 %, на другому місці – діти-пішоходи з показником 37,21 %, найменшу питому вагу мають водії та пасажири двоколісного транспорту – 16,28 %. У масиві померлих більше половини займають пішоходи – 54,55 %. Летальність у масиві водіїв та пасажирів двоколісного транспорту становить 7,14 %, у пасажирів чотириколісного транспорту – 10,00 %, а найвища – у пішоходів, 18,75 %.
Висновки. Дорожньо- транспортна травма у дітей має певні клініко- епідеміологічні характеристики, що полягають
в гендерних і вікових особливостях та участі в русі. У масиві постраждалих переважають хлопчики – 52,33 %, водночас
встановлено суттєвий вплив гендерної ознаки на результат перебігу травматичного процесу, причому дівчата мають більший шанс на виживання. Вікова ознака має суттєвий вплив, як на виникнення ДТТ, так і на результат перебігу травматичного процесу. Найбільшу питому вагу серед травмованих мають діти 6-18 років – 89,19 %. Найбільша летальність спостерігається у віковій групі 0-3 роки – 25,00 %. Участь в русі у дітей має сильний вплив, як на формування масиву постраждалих, так і на результат перебігу травматичного процесу. Найбільшу питому вагу мають пасажири чотириколісного транспорту – 46,51 % та пішоходи – 37,21 %. Найбільша летальність спостерігається у пішоходів – 18,75 %.
Посилання
Slootmans F, Bijleveld F. European Commission. Facts and Figures Children. European Road Safety Observatory. Brussels, European Commission, Directorate General for Transport [Internet]. 2022 Jun [cited 2023 Nov 10]. Available from: https://road-safety.transport.ec.europa.eu/system/files/2022-08/ff_children_20220706.pdf
UNISEF. Child and adolescent injuries. Road traffic injuries and drowning are leading causes of death worldwide [Internet]. 2023 [cited 2023 Nov 10]. Available from: https://www.unicef.org/health/injuries
Tsentr hromads'koho zdorov’ia MOZ Ukrainy. Dity: dorozhn'o-transportnyi travmatyzm [Children: Road traffic injuries] [Internet]. 2018 Cher 16 [tsytovano 2023 Lys 10]. Dostupno: https://phc.org.ua/news/diti-dorozhno-transportniy-travmatizm (In Ukrainian)
Ozturk EA. Burden of deaths from road traffic injuries in children aged 0-14 years in Turkey. East Mediterr Health J. 2022;28(4):272-80. doi: 10.26719/emhj.22.013
Popa Ș, Ciongradi CI, Sârbu I, Bîcă O, Popa IP, Bulgaru-Iliescu D. Traffic Accidents in Children and Adolescents: A Complex Orthopedic and Medico-Legal Approach. Children (Basel) [Internet]. 2023[cited 2023 Nov 11];10(9):1446. Available from: https://www.mdpi.com/2227-9067/10/9/1446 doi: 10.3390/children10091446
Padonou C, Bognon G, Alihonou F, Zohoun L, Bavi S, Sagbo G. Factors Associeted with Home Accidents in Childhood at Regional Teaching Hospital of Ouémé Plateau. Open Journal of Pediatrics. 2022;12:358-63. doi: 10.4236/ojped.2022.122040
Naqvi G, Johansson G, Yip G, Rehm A, Carrothers A, Stöhr K. Mechanisms, patterns and outcomes of paediatric polytrauma in a UK major trauma centre. Ann R Coll Surg Engl. 2017;99(1):39-45. doi: 10.1308/rcsann.2016.0222
Núñez-Samudio V, Mayorga-Marín F, López Castillo H, Landires I. Epidemiological Characteristics of Road Traffic Injuries Involving Children in Three Central American Countries, 2012-2015. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2020[cited 2023 Nov 11];18(1):37. Available from: https://www.mdpi.com/1660-4601/18/1/37 doi: 10.3390/ijerph18010037
Mirahmadizadeh A, Hemmati A, Zahmatkesh S, Saffari M, Bagheri P. Incidence of accidents and injuries in children under 6 years old in southern Iran: a population-based study. J Inj Violence Res [Internet]. 2020[cited 2023 Nov 11];12(2). Available from: https://jivresearch.org/jivr/index.php/jivr/article/view/1280/860 doi: 10.5249/jivr.v12i2.1280
Tetali S, Edwards P, Murthy GV, Roberts I. Road traffic injuries to children during the school commute in Hyderabad, India: cross-sectional survey. Inj Prev. 2016;22(3):171-5. doi: 10.1136/injuryprev-2015-041854
Verkhovna rada Ukrainy. Kodeks tsyvil'noho zakhystu Ukrainy. Kodeks Ukrainy № 5403-VI [Internet]. 2013 Tra 14 [redahovano 2023 Zhov 5; tsytovano 2023 Lys 10]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5403-17#Text. (In Ukrainian)
Lee YY, Fang E, Weng Y, Ganapathy S. Road traffic accidents in children: the 'what', 'how' and 'why'. Singapore Med J. 2018;59(4):210-6. doi: 10.11622/smedj.2017114
Ghiasvand H, Roshanfekr P, Ali D, Ardakani HM, Stephens AN, Armoon B. Determinants of road traffic injuries in Iranian children; results from a National Representative Demographic- Health Survey 2010. BMC Pediatr [Internet]. 2020[cited 2023 Nov 11];20(1):231. Available from: https://bmcpediatr.biomedcentral.com/counter/pdf/10.1186/s12887-020-02127-4.pdf doi: 10.1186/s12887-020-02127-4
Dai W, Liu A, Kaminga AC, Deng J, Lai Z, Wen SW. Prevalence of Posttraumatic Stress Disorder among Children and Adolescents following Road Traffic Accidents: A Meta-Analysis. Can J Psychiatry. 2018;63(12):798-808. doi: 10.1177/0706743718792194
Goniewicz K, Goniewicz M, Pawłowski W, Fiedor P, Lasota D. Risk of road traffic accidents in children Medical Studies/StudiaMedyczne 2017;33(2):155-60. doi: 10.5114/ms.2017.68712
Theofilatos A, Antoniou C, Yannis G. Exploring injury severity of children and adolescents in volved in traffic crashes in Greece. J. Traffic Transp. Eng. (Engl. Ed.). 2021;8(4):596-604. doi: 10.1016/j.jtte.2020.07.005
Çetintaş İ, Akgün Kostak M, Cumur E. The safety measures against home accidents of mothers of 0-6 age group children and related factors. J Educ Res Nurs. 2022;19(4): 429-36. doi: 10.5152/jern.2022.33339
Al-Balbissi AH. Role of gender in road accidents. Traffic Inj Prev. 2003;4(1):64-73. doi: 10.1080/15389580309857
Batailler P, Hours M, Maza M, Charnay P, Tardy H, Tournier C, et al. Health status recovery at one year in children injured in a road accident: a cohort study. Accid Anal Prev. 2014;71:267-72. doi: 10.1016/j.aap.2014.06.001
Mitchell RJ, Cameron CM, McMaugh A, Lystad RP, Badgery-Parker T, Ryder T. The impact of childhood injury and injury severity on school performance and high school completion in Australia: a matched population-based retrospective cohort study. BMC Pediatr [Internet]. 2021[cited 2023 Nov 11];21(1):426. Available from https://bmcpediatr.biomedcentral.com/counter/pdf/10.1186/s12887-021-02891-x.pdf doi: 10.1186/s12887-021-02891-x
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Критерії авторського права, форми участі та авторства
Кожен автор повинен був взяти участь в роботі, щоб взяти на себе відповідальність за відповідні частини змісту статті. Один або кілька авторів повинні нести відповідальність в цілому за поданий для публікації матеріал - від моменту подачі до публікації статті. Авторитарний кредит повинен грунтуватися на наступному:
- істотність частини вклада в концепцію і дизайн, отри-мання даних або в аналіз і інтерпретацію результатів дослідження;
- написання статті або критичний розгляд важливості її інтелектуального змісту;
- остаточне твердження версії статті для публікації.
Автори також повинні підтвердити, що рукопис є дійсним викладенням матеріалів роботи і що ні цей рукопис, ні інші, які мають по суті аналогічний контент під їх авторством, не були опубліковані та не розглядаються для публікації в інших виданнях.
Автори рукописів, що повідомляють вихідні дані або систематичні огляди, повинні надавати доступ до заяви даних щонайменше від одного автора, частіше основного. Якщо потрібно, автори повинні бути готові надати дані і повинні бути готові в повній мірі співпрацювати в отриманні та наданні даних, на підставі яких проводиться оцінка та рецензування рукописи редактором / членами редколегії журналу.
Роль відповідального учасника.
Основний автор (або призначений відповідальний автор) буде виступати від імені всіх співавторів статті в якості основного кореспондента при листуванні з редакцією під час процесу її подання та розгляду. Якщо рукопис буде прийнята, відповідальний автор перегляне відредагований машинописний текст і зауваження рецензентів, прийме остаточне рішення щодо корекції і можливості публікації представленої рукописи в засобах масової інформації, федеральних агентствах і базах даних. Він також буде ідентифікований як відповідальний автор в опублікованій статті. Відповідальний автор несе відповідальність за подтверждленіе остаточного варіанта рукопису. Відповідальний автор несе також відповідальність за те, щоб інформація про конфлікти інтересів, була точною, актуальною і відповідала даним, наданим кожним співавтором.Відповідальний автор повинен підписати форму авторства, що підтверджує, що всі особи, які внесли істотний внесок, ідентифіковані як автори і що отримано письмовий дозвіл від кожного учасника щодо публікації представленої рукописи.