Співпраця «дитина–стоматолог–батьки» – запорука успішного лікування.

Автор(и)

  • V. N. Kuznetsov Кафедра психіатрії НМАПО, Україна
  • O. I. Prokhno
  • P. B. Koval
  • A. N. Kosenko

DOI:

https://doi.org/10.24061/2413-4260.V.4.18.2015.3

Ключові слова:

діти, стоматологічний статус, психологічний підхід, батьки

Анотація

Забезпечення здоров’я юного покоління як суттєва складова економічного та соціального добробуту нації є однією з основних задач охорони здоров’я. Важливим компонентом вирішення цієї проблеми є надання високоефективної стоматологічної допомоги дитячому населенню (Ахметова Г. М., 2001). Завдання дитячого лікаря-стоматолога полягає в покращенні стоматологічного статусу маленького пацієнта, а також формуванні у нього позитивного ставлення до стоматології в майбутньому (Gerald Z.; Wright, 1991). Саме від результатів співпраці у дитячому віці з лікарем залежить не тільки стоматологічний статус дитини, а й формування мислення щодо здорового способу життя та збереження психологічної сфери на період усього віку.
Дитячому лікарю-стоматологу необхідно знати психофізіологічні особливості дітей різного віку, вміти визначати рівень тривожності, формувати індивідуальний психологічний підхід до кожної дитини.
Індивідуальні особливості психології дитини мають велике значення у прогнозуванні її поведінки на стоматологічному прийомі, адже запорукою продуктивної співпраці є здатність стоматолога керувати поведінкою дитини під час лікування та врегульовувати конфлікти з батьками.
Результатом відсутності психологічного контакту лікаря-стоматолога і маленького пацієнта є необґрунтоване розширення показань до застосування загального знеболювання при проведенні санації порожнини рота у дітей різного віку.

Посилання

.1 Antropov YuF, Shevchenko YuS. Psykhosomatychni rozlady i patolohichni zvychni dii u ditei ta pidlitkiv [Psychosomatic disorders and pathological habitual actions in children and teenagers]. Moscow: Vydavnytstvo NHMA; 2000.320s. (in Ukrainian).

.2 Akhmetova HN. Ukspertna otsinka ta modeliuvannia diial'nosti dytiachoho likaria-stomatoloha [Expert evaluation and modeling of children's dentist] [dissertation]. Kazan'; 1999. 208p. (in Ukrainian).

.3 Vynohradova TF. Stomatolohiia dytiachoho viku [The Pediatric Dentist]. Moskva: Medytsyna; 1987.400p. (in Ukrainian).

.4 Dahhel MS, Kerzon MEDzh, Feil SA ta in. Atlas po restavratsii molochnykh zubiv [The Atlas of the restoration of primary teeth]. Moskwa: Lori; 2001.1-2 (in Ukrainian).

.5 Zakharov AI. Yak dopomohty nashym ditiam pozbutysia strakhu[The helping our children to get rid of fear].. SPb.: Hippokrat;1995.128s. (in Ukrainian).

.6 Kysel'ova OH, Kuz'mina DA, Vasianina AA. Profilaktyka strakhu likuvannia zubiv u ditei [Prevention of fear of dental treatment in children]. Chastyna I. Stomatolohiia dytiachoho viku i profilaktyka. 2006;(1-2):54-61(in Ukrainian).

.7 Maksymenko SD. Zahal'na psykholohiiaх [The General Psychology] Kyiv:Psykholohiia; 2004. 272p (in Ukrainian).

.8 Malyj AJu. Konfliktnye situacii v stomatologii i faktory zashhity vrachej ot neobosnovannyh pretenzij [Conflict situations in dentistry and factors protecting doctors from unreasonable claims]. Medicinskoe pravo. 2003;3:31-34 (in Russian).

.9 Tuchik ES i dr. O znachenii pervichnoj medicinskoj dokumentacii pri ocenke kachestva okazanija stomatologicheskoj pomoshhi pacientam [On the importance of primary medical documentation in assessing the quality of dental care for patients]. Jekonomika i menedzhment v stomatologii. 2000;2:66-67 (in Russian).

.10 Pashinjan GA. Pashinjan AG, Demina AV. My v otvete za teh, kogo prolechili [We are responsible for those who have been treated]. Cathedra. 2004;10: 74-78(in Russian).

.11 Reana AA. Psykholohiia liudyny vid narodzhennia do smerti[Psychology person from birth to death]. Povnyi kurs psykholohii rozvytku. SPb.: «Praim-Uvroznak»; 2005.416p(in Ukrainian).

.12 Sarlachenko OV, Dolyns'ka LV, Ohorodniichuk ZV et al. Vikava ta pedahohichna psykholohiia [Developmental and Educational Psychology]: navch. posib. Kyiv: Prosvita; 2001.416p (in Ukrainian).

.13 Semenova N. Strah boli v stomatology[Fear of pain in dentists]. Moskovskij psihoterapevticheskij zhurnal.2001;2:114-130(in Russian).

.14 Ralph E. Mc Donald, David R. Avery. Stomatolohiia ditei ta pidlitkiv [Dentistry of children and adolescents]; 2003.765с (in Ukrainian).

.15 Tertychna NA. Dytyna na pryiomi: shliakhy uspishnoi vzaiemodii [A child at the reception: Ways successful interaction]. Kurs lektsii. Kyiv: Lira, 2006 (in Ukrainian).

.16 Sergeev VV i dr. Juridicheskij analiz professional'nyh oshibok medicinskih rabotnikov [Legal analysis of professional errors of medical workers]. Samara; 2000.143 s(in Russian).

.17 Alpern GD. Child development basic concepts and considerations. Behfvior management in dentistry for children. Philadelfia: W.B. Saunders. 1975

.18 Cameron AC, Widmer. Handbook of children's dentist. St. Louis, Mo: Mosby; 1998.

.19 Koch G, Poulson S. Pediatric dentistry: clinical approach. Aimes, Iowa: Blackwell Munksgaard Professional Publishing, 2001.

.20 Prokhno OI, Koval PB. Clinikal and psychological basis of indications for oral cavity sanation in children of different ages under general anesthesia. International conference Materials, Methods and Technologies. Bulgaria;2014:8.

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-11-26

Як цитувати

Kuznetsov, V. N., Prokhno, O. I., Koval, P. B., & Kosenko, A. N. (2015). Співпраця «дитина–стоматолог–батьки» – запорука успішного лікування. Неонатологія, хірургія та перинатальна медицина, 5(4(18), 19–25. https://doi.org/10.24061/2413-4260.V.4.18.2015.3